با وجود آن‌که امتحانات دوران دانشگاه میزان استرس افراد را افزایش می‌دهد، اما تحصیلات دانشگاهی در مجموع به کاهش فشار خون افراد کمک می‌کند.


فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و نارسایی‌های کلیوی است.

در آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه که در نشریه سلامت عمومی BMC به چاپ رسیده است دانشمندان متوجه شدند تحصیلات بالاتر در زنان اثرات بیش‌تری در محافظت از آن‌ها در برابر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی نسبت به مردان دارد.

فنداسیون قلب بریتانیا اعلام کرد این یافته‌ها می‌تواند بهتر رابطه بین محرومیت‌ها و ابتلا به بیماری‌های قلبی را توضیح دهد. این مطالعات به مدت بیش از 30 سال و روی 3 هزار و 890 نفر انجام شده است. افراد شرکت کننده در این تحقیقات به سه گروه با تحصیلات پائین ( زیر 12 سال)، تحصیلات متوسط ( 13 تا 16 سال) و تحصیلات عالیه ( بالای 17 سال) تقسیم بندی شدند.

سپس میزان فشار خون متوسط این افراد در این دوره 30 ساله محاسبه شد.

میزان فشار خون در زنان با تحصیلات پائین نزدیک به 3.26 میلی‌متر جیوه بالاتر از زنانی بود که دارای تحصیلات عالیه بودند. اختلاف این رقم در بین مردان نیز 2.26 میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری شد.

دانشمندان متوجه شدند حتی در زمانی که فاکتورهای دیگر مانند فشار خون بالا، مصرف دارو و مشروبات الکلی را در نتایج تحقیقات خود وارد کنند باز هم نتایج به دست آمده به قوت خود باقی است.

محققان اعلام کردند: معمولا افرادی که تحصیلات پائین دارند وارد شغل‌های پر استرس و دشوار می‌کنند که به نوبه خود روی میزان فشار خون افراد تاثیر مستقیم دارد.

پروفسور اریک لاکس که این تحقیقات را در دانشگاه براون انجام داده است در این باره گفت: زنانی که تحصیلات پائین دارند با احتمال بیش‌تری افسردگی را در زندگی خود تجربه می‌کنند ، در آینده از همسر خود جدا می‌شوند و در مناطق محروم‌تر زندگی می‌کنند. آ‌ن‌ها هم‌چنین با احتمال بیش‌تری ممکن است در دسته‌ای از اجتماع قرار بگیرند که زیر خط فقر هستند.

منبع:http://olomtajrobic.blogfa.com