اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

گنجينه معرفت (۲۳)
الله اكبر
27 مهر 1391برچسب:, :: 4:37 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدي كريمي

سید : پادشاه با عظمت و بزرگی که اطاعتش واجب است

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و من الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم

و یتخذها هزوا أولئک لهم عذاب مهین (6)

 

شخصی از حجاز به ایران سفر می کرد و افسانه های ایرانی را آموخته و برای مردم بازگو می کرد و می گفت : اگر محمد برای شما داستن و عاد و ثمود می گوید ، من نیز قصه ها و اخبار عجم را بازگو می کنم. این آیه نازل شد و کار او را شیوه ای انحرافی دانست، افرادی کنیزهای خواننده را می خریدند تا بخوانند و مردم را از شنیدن قرآن باز دارند، که این آیه، در مذمت چنین افرادی نازل شد.

دوری از سخن و مجلس باطل

از دیدگاه اسلام، آهنگ هایی که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قوای شهوانی را تحریک نماید، حرام است، ولی اگر آهنگی مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها می گویند : شنیدن آن مجاز است.

امام باقر علیه السلام فرمودند : غنا، از گناهانی است که خدواند برای آن وعده آتش داده است، سپس تلاوت فرمود : ( و من الناس من یشتری لهو الحدیث ... ) . بنابراین غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهی گفته می شود که در قرآن به آن وعده عذاب داده شده است.

در سوره مبارکه حج می خوانیم ( و اجتنبوا قول الزور ) از سخن باطل دوری کنید. امام صادق علیه السلام فرمودند : مراد از « قول زور » آوازه خوانی و غناست.

از امام صادق علیه السلام و امام رضا علیه السلام نیز نقل شده که یکی از مصادیق « لهو الحدیث » ، غنا می باشد.

در روایات می خوانیم :

* خانه ای که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست، دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.

آثار مخرب غنا

* ترویج فساد اخلاق و دور شدن از روح تقوا و روی آوردن به شهوات و گناهان

* غفلت از خدا، غفلت از وظیفه، غفلت از محرومان، غفلت از آینده، غفلت از امکانات و استعدادها، غفلت از دشمنان نفس و شیطان است.

* آثار زیان بار آهنگ های تحریک آمیز و مبتذل بر اعصاب، بر کسی پوشیده نیست. در کتاب تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب، نکات مهمی از پایان زندگی و فرجام بد نوازندگان آلات موسیقی و گرفتاری آنها به انواع بیماریهای ذکر شده است.

دوست عزیز !

خداوند جهان را برای بشر و بشر را برای تکامل و رشد و قرب معنوی آفرید. او جهان را مسخر ما نمود و انبیاء و اولیاء را برای هدایت ما فرستاد و آنان تا سرحد مرگ تا شهادت پیش رفتند. فرشتگان را برای آدم به سجده واداشت، روح الهی را در انسان دمید، قابلیت رشد تا بینهایت را به او داد، او را با عقل، فطرت، و انواع استعدادها مجهز نمود و تنها در آفرینش او به خود آفرین گفت. ( فتبارک الله احسن الخالقین )

آیا این گل سرسبد هستی، با آن همه امتیازات باید خود را در اختیار هر کسی قرار دهد ؟ امام کاظم علیه السلام فرمودند : به هر صدایی گوش فرا دهی، برده او هستی. عمر، فکر و مغز، امانت هایی هستند که خداوند به ما داده تا در راهی که خودش مشخص کرده صرف کنیم و اگر هر یک از این امانت ها را در راه غیر خدا صرف کنیم، در قیامت باید پاسخگو باشیم.

قرآن می فرماید : ( ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا ) گوش و چشم و دل، همگی مورد سوال قرار می گیرند.

در حدیث می خوانیم : دل حرم خداست، نگذارید غیر خدا وارد آن شود.

اسلام، برای برطرف کردن خستگی و ایجاد نشاط، راههای مناسب و سالمی را به ما ارائه کرده است؛ ما را به سیر و سفر، ورزش و شنا، کارهای متنوع و مفید، دید و بازدید، گفتگوهای علمی و انتقال تجربه، رابطه با فرهیختگان و مهم تر از همه ارتباط با آفریدگار هستی و یاد او که تنها آرام بخش دلهاست، سفارش کرده است.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند : ( لاخیر فی لذة من بعدها النار ) در لذت هایی که پایانش دوزخ است، خیری نیست. ( من نلذد لمعاصی الله أورثه الله ذلا ) هر کس با گناه و از طریق آن لذت جویی کند خداوند او را خوار می نماید.

 





درباره وبلاگ


به اين وبلاگ خوش آمديد ************************* همیشه به یاد داشته باش: در مجلسی وارد شدی زبانت را نگه دار* در سفره ای نشستی شکمت را نگه دار* در خانه ای وارد شدی چشمانت را نگه دار* در نماز ایستادی دلت را نگهدار* ----------------------------------------- دو چیز را از هم جدا کن:* عشق و هوس* چون اولی مقدس است و دومی شیطانی* اولی تو را به پاکی می برد و دومی به پلیدی* ----------------------------------------- دنیا دو روز است: یک روز با تو و یک روز علیه تو روزی که با توست مغرور مشو و روزی که علیه توست مایوس نشو چرا که هر دو پایان پذیرند ------------------------------------------ دو چیز را همیشه فراموش کن: خوبی که به کسی می کنی بدی که کسی به تو می کند ------------------------------------------ گذشته ات را بدون هیچ تأسفی بپذیر با اعتماد، زمان حالت را بگذران و بدون ترس برای آینده آماده شو
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تجارت صلوات و آدرس salavat91.LoxBlog.Com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 465
بازدید کل : 55642
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1


سلولز با ژل لاغری Celluless (برطرف کننده چین و چروک )

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل