اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

مهارتهاي زندگي
الله اكبر
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:مهارت, زندگی, :: 6:36 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدي كريمي

و… رفتار كردن در اين موقعيتها نياز به يادگيري دارد. يعني بايد چگونه عمل كردن را تمرين كرد و ياد گرفت در اين رابطه معاونت امور اجتماعي سازمان بهزيستي استان اصفهان كوشيده است تا با ايجاد امكانات لازم زمينه هاي آموزش روشهاي يادگيري مهارتهاي زندگي را از طريق برنامه ريزي جلسات آموزشي متوالي و مستمر براي جوانان و نوجوانان تحت حمايت خود فراهم نمايد.

مهارتهاي زندگي :

(مهارتهاي زندگي) توانائيهايي هستند كه به ما كمك مي كنند با موقعيتهاي زندگي بخصوص موقعيتهاي پر خطر بطور صحيح برخورد كنيم . وقتي اين مهارتها را كسب كرديم مي توانيم در ايجاد ارتباط با ديگران سازگارانه عمل كنيم و بدون توسل به اعمالي كه به خودمان يا ديگران صدمه مي زند . مشكلات را حل كنيم .

اين مهارتها چه مهارتهايي هستند؟

مهارتهاي زندگي شامل ده توانايي كلي بشرح ذيل است . براي زندگي بهتر لازم است اين مهارتها را تمرين كنيم تاكمتر دچار آسيبهاي رواني و اجتماعي شويم :

1 – توانايي حل مسئله
ما در زندگي بطور مداوم در حال حل مسئله هستيم . برخي از اين مسائل ساده هستند ولي برخي ديگر به فعاليتهاي فكري پيچيده اي نياز دارند. توانايي حل مسئله به ما كمك مي كند مسائل زندگيمان را بنحو مطلوب حل كنيم . اگر مسائل مهم زندگي ماحل نشده باقي بماند با فشار رواني روبرو شده و سلامت رواني و نيز سلامت جسماني ما تهديد مي شود.

2 – توانايي تصميم گيري

اگر چه همه ما تصميم مي گيريم ولي هميشه تصميمهاي هوشمندانه نمي گيريم . برخي از تصميم گيريهاي غلط به پيامدهاي ناخوشايند منجر مي شوند. مهارت تصميم گيري به ما كمك مي كند كه بطور صحيح در مورد اعمالمان تصميم بگيريم و جوانب مختلف انتخابها و پيامدهاي مثبت و منفي هر يك از آنها را در نظر بگيريم . تصميم گيري مناسب و واقع بينانه موجب بالا رفتن سطح سلامت رواني ما مي شود.

3 – توانايي تفكر خلاق

اين نوع تفكر به ما كمك مي كند مسائل را از زواياي مختلف دريابيم و راه حلهاي مختلف مسئله و پيامدهاي آن را ارزيابي كنيم و بالاخره راه حلهاي تازه اي براي مشكلاتمان پيدا كنيم . با استفاده از اين مهارت ؛ تصميم گيري هاي ما مناسبتر و مسائل بطور عملي تر حل مي شوند.

4 – توانايي تفكر انتقادي
با استفاده از اين مهارت به بررسي و تجزيه و تحليل افكار خود و ديگران مي پردازيم و به فهم و درك روشن تر دست مي يابيم . اين توانايي كمك مي كند تا اطلاعات و تجاربي كه به ما ميرسد را تجزيه و تحليل كرده و در مقابل ارزشها و فشارهايي كه به ما تحميل مي شود مقاومت كنيم و بدانيم كه رفتار ديگران هميشه درست نيست .

5 – توانايي ارتباطي

ما بخش اعظم هر روز را به ارتباط برقرار كردن با ديگران مي گذرانيم و هر چه بيشتر بتوانيم نيازهاي خود را بيان كرده و نيازهاي ديگران را درك كنيم . از بهداشت رواني بهتري برخوردار خواهيم بود. توانايي ارتباطي به ما كمك مي كند تا با ديگران ارتباط كلامي و غير كلامي مؤثر تري داشته باشيم و با غلبه بر خجالت ؛ نظرات خود را براي ديگران ابراز كنيم . اگر اين مهارت كسب كرده باشيم در مواقع لازم مي توانيم با تقاضاهاي نامناسب ديگران مخالفت كنيم .

6 – توانايي روابط بين فردي

توانايي روابط بين فردي به ما كمك مي كند با ديگران همكاري و مشاركت بهتري داشته باشيم . به آنها اعتماد كنيم . مرزهاي روابط با ديگران را تشخيص دهيم . دوستي هاي مطلوب را حفظ كنيم و در شروع و خاتمه ارتباطات بطور مؤثرتري رفتار كنيم .

7 – توانايي خود آگاهي

يعني توانايي شناخت خود و آگاهي از نقاط ضعف و قوت خواسته ها؛ ترسها ؛ رغبتها و تمايلات خود؛ اين توانايي به ما كمك مي كند تصوير واقع بينانه اي از خود داشته باشيم و حقوق و مسووليتهايمان را بهتر بشناسيم .

8 – توانايي همدلي
توانايي همدلي يعني اينكه فرد بتواند زندگي ديگران را حتي زماني كه در آن شرايط قرار ندارد.درك كند . همدلي به ما كمك مي كند تا انسانهاي ديگر را وقتي با ما متفاوت هستند بپذيريم و به آنها احترام بگذاريم . كساني كه همدلي بيشتري دارند؛ به ديگران علاقمندند؛ افراد مختلف را تحمل مي كنند؛ پرخاشگري كمتري دارند و دوست داشتني ترند . اين مهارت روابط اجتماعي را بهبود مي بخشد.

9 – توانايي مقابله با هيجان
اين مهارت شامل توانايي شناسايي هيجانات خود و ديگران و نيز شناخت تاثير هيجانات بر رفتار است . اين مهارت به ما كمك مي كند كه در مواقع ناكامي ؛ خشم؛ افسردگي و اضطراب واكنشهاي مناسبي نشان دهيم .

10 – توانايي مقابله با فشارهاي رواني ( استرس)
اين توانايي شامل شناخت استرسهاي مختلف زندگي و تاثير آن بر رفتار است و ما را قادر مي سازد كه منابع فشار رواني در زندگي مان را شناخته و راههاي صحيح كاهش فشار را دنبال كنيم .




درباره وبلاگ


به اين وبلاگ خوش آمديد ************************* همیشه به یاد داشته باش: در مجلسی وارد شدی زبانت را نگه دار* در سفره ای نشستی شکمت را نگه دار* در خانه ای وارد شدی چشمانت را نگه دار* در نماز ایستادی دلت را نگهدار* ----------------------------------------- دو چیز را از هم جدا کن:* عشق و هوس* چون اولی مقدس است و دومی شیطانی* اولی تو را به پاکی می برد و دومی به پلیدی* ----------------------------------------- دنیا دو روز است: یک روز با تو و یک روز علیه تو روزی که با توست مغرور مشو و روزی که علیه توست مایوس نشو چرا که هر دو پایان پذیرند ------------------------------------------ دو چیز را همیشه فراموش کن: خوبی که به کسی می کنی بدی که کسی به تو می کند ------------------------------------------ گذشته ات را بدون هیچ تأسفی بپذیر با اعتماد، زمان حالت را بگذران و بدون ترس برای آینده آماده شو
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تجارت صلوات و آدرس salavat91.LoxBlog.Com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 64
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 325
بازدید ماه : 509
بازدید کل : 55686
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1


سلولز با ژل لاغری Celluless (برطرف کننده چین و چروک )

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل